fredag 4 maj 2012

Rör mig inte

Rör mig inte är ett spännande kärleksdrama i ett dystert framtidssamhälle. Huvudpersonen Juliette har varit inlåst så länge hon kan minnas. I hela sitt liv har hon blivit hatat på grund av sin förmåga, att döda den person som rör henne. Samhället styrs nu av "Återetablissemanget" som de kallar sig. En liten grupp som lever i överflöd medan de förtrycker och svälter sin befolkning. När ledaren får reda på Juliettes förmåga vill han använda henne som vapen för att krossa revolutionärerna. Juliett hatar styret och det gör också Adam, en kille hon lärde känna i sin cell. Med hans hjälp försöker hon fly undan sitt öde, men inget är som det verkar.

Redan från första sidan var jag som förälskad i den här berättelsen. Den går direkt in på handlingen och slösar inga sidor på långa beskrivningar, det rappa språket gör bara historien mer fängslande. Personligen är jag svag för både dystopier och personer med övernaturliga krafter, därför kunde jag inte sluta tänka på hur berättelsen skulle sluta. För den var långt ifrån förutsägbar, helt plötsligt kunde den ta en helt annan vändning än man trott och den slutade aldrig överraska. Detta är en bok även för er som inte gillar dystopier annars. Dess lättillgänliga språk, kärleken och spänningen borde få vem som helst att fasta för den här boken. Läs!

2 kommentarer:

  1. Den är jättebra. Har du läst efter följaren?
    Efter följaren är lika bra som den första, tror det kommer en till efter.

    SvaraRadera