tisdag 25 oktober 2011

Palatsethelg med fem bokprat!

I helgen hade jag världens bästa jobb. Jag jobbade i BOKeriet och i Röda Rummet på Palatset. Nu är Palatset öppet för alla på helgerna så jag mötte massor av besökare, de flesta där för första gången. Förutom att berätta om Palatset och BOKarna fick jag också presentera författarna som kom, koka te till alla författarprat, styra bland böckerna i BOKeriet, delta i skrivarworkshops och mycket mer. Den här helgen kom fem författare (!). Första dagen Lina Forss, Lisa Bjärbo och Jo Salmson. Andra dagen Peter Barlach och Ulf Stark. Alla samtal var väldigt bra och intressanta, men jag höll i ett, det med Peter Barlach, och det var verkligen fantastiskt. Samtalet kretsade kring att förlora en föräldrer och hur det påverkar hela ens liv och att man kanske aldrig kan komma över en föräldrers död. Det kändes som att det är sådana här författarprat som verkligen ger något. Inte de med bara frågor och svar till författaren om sitt yrke, utan de samtalen då man placerar boken i ett större sammanhang och kan koppla den till livet. Jag hoppas verkligen på fler sådana här helger och samtal i framtiden på Palatset.

Under höstlovet har Palatset öppet för alla hela veckan. Ni måste gå dit om det är någon författare ni vill se de dagarna. Kolla på Palatsets hemsida för mer info om vilka som kommer.



Något som är väldigt roligt är att Tonårsboken faktiskt har en egen boktipsarhylla i BOKeriet nu.

Hoppas ni har det bra i höstmörkret!

1 kommentar:

  1. Sv: Ja, ojuliga julkalendrar är ingen höjdare! Men hela konceptet är ju som en upptrappningen inför julen, och det gillar jag! :)
    Ha det fint!

    SvaraRadera