måndag 24 oktober 2011

De ickesynliga

Den här boken hade jag nog aldrig köpt om jag såg den i affären, det finns ju ingen text på omslaget! Men när jag läste om den på internett fastnade jag direkt för den speciella handlingen. De ickesynliga som den heter är skriven av Fredrik  Härén och gavs ut nu i våras. Känns som en bok jag bara måste läsa!
Så här skriver förlaget: 

"Precis som vissa hemligheter måste förbli hemliga måste vissa berättelser berättas. Det är dags för historien om de ickesynliga:
'Det finns en okänd människoart som lever mitt ibland oss. Människor av kött och blod, precis som vi, men de har snövit hud och vitt hår och deras cellstruktur gör att ljuset bryts mot deras kroppar, och därför kan våra ögon inte se dem. Men vi kan märka dem ibland, när de råkar komma för nära oss. Känslan av att det finns någon annan i rummet, trots att vi vet att vi är ensamma.'
Gjorde hon rätt när hon släppte in den okände mannen i sin lägenhet? Det han berättade lät som rena fantasierna.
När journaliststudenten Alexandra intervjuar barn om deras låtsasvänner börjar underliga saker hända. Barnen beskriver vita människor som finns i deras närhet och som föräldrarna inte kan se. En teckning gjord av en mentalpatient visar en känd men ändå märklig värld, som både skrämmer och lockar henne." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar