tisdag 20 april 2010

Spännande men ingen favorit


Jag är precis i slutet på Nyckeln till ljuset av Nora Roberts. Boken är första delen i en trilogi, den andra delen heter nyckeln till sanningen och tredje nyckeln till mod. Böckerna handlar om tre kvinnor som aldrig mött varandra innan de alla tre blir bjudna på ett cocktailparty i det stora och lite skrämmande huset utanför stan. Men när de är där upptäcker de att det bara är de tre som är bjudna. Den kvällen ger deras mystiske värdar, Rowena och Pitte, ett förslag: om de under en viss tid lyckas hitta de tre nycklar som håller tre prinsessor fångna kommer de bli rikt belönade. Malory, Zoe och Dana tackar ja till uppdraget och Malory blir den första som ska finna en av nycklarna. Det är också Malory boken handlar om, varje bok i trilogin handlar om en av kvinnorna. De har först svårt att tro på berättelsen om de tre prinsessorna som är byggd på en keltisk legend men de börjar allt mer tro på den... och mer vill jag inte säga!

Det är ganska svårt att recensera en bok som jag inte har läst ut än. Boken innehåller mycket magi och äventyr, Malorys sökande känns som en spännande gåta och jag vill så gärna få reda på svaret! Boken handlar mycket om Malory under hennes sökande. Hon får sparken på galleriet hon jobbade på och hur hon, Zoe och Dana blir allt tätare vänner från att inte ha känt varandra alls. Det var en klasskompis till mig som tjatade att jag skulle läsa trilogin. Hon älskar Nora Roberts och Nyckel-trilogin var hennes absoluta favoritserie. Själv tycker jag att den är bra, men jag skulle inte säga att det är en favorit. Jag är väldigt sugen på att läsa hela serien, den är väldigt spännande! Men sedan tror jag inte att Nora Roberts inte riktigt är min stil.

1 kommentar:

  1. När jag läste den här triologin var det precis vad jag behövde. Jag tyckte att det var en bra underhållning och jag var mäkta förtjust och imponerad över Roberts fantasi och berättarglädje. Nu när jag tänker på böckerna igen, så är jag nog det fortfarande :-)

    Det som är så fantastiskt med Nora Roberts är ju att hon skriver i flera olika genrer: romantik, spänning, thriller och även fantasy men då som J.D. Robb. Det imponerar på mig i alla fall.

    SvaraRadera