onsdag 4 november 2009

Hata Romeo


Jen blir överlycklig när hon får rollen som Julia i skolans uppsättning av Romeo och Julia.
Jen älskar Shakespeare och kan nästan alla repliker utantill.

Men hennes lycka krossas likt glas när hon får reda på vem som ska spela Romeo.
Chris Banner, hennes största fiende. Chris och Jens pappor har hatat varandra så länge hon kan minnas.
Och de har uppfostrat sina barn till att göra detsamma.
Men Jen kan inte lämna ifrån sig rollen. Hon måste kyssa Chris banner på scen hur vedervärdigt det än kommer att bli.


Rachael Wing var bara 14 år när hon började skriva på Hata Romeo.
Hon började i en skrivsajt på internet, först var det bara en kul grej sedan blev hon fast och kunde inte sluta. En av cheferna på Scholastic UK upptäckte vad hon skrivit och så blev det en bok.


Jag tycker boken är helt underbar. Det är en modern Romeo och Julia berättelse.
Rachael skriver i 'du' form, det tyckte jag var jobbigt i början men sedan vänjer man sig och märker att det gör boken bättre.
Många ungdomsförfattare skriver på att väldigt vuxet sätt som inte riktigt passar in i ungdomarnas språk det kan jag tycka är jobbigt att läsa. Men när man läser Rachaels bok så är det inte alls det 'vuxenspråket' och det tycker jag är RIKTIGT kul att läsa. Boken är verkligen jätte bra så alla borde läsa den.

Tack Nelly som mejlade och tipsade om att vi skulle skriva om Hata Romeo och Kärlek som också Rachael Wing har skrivit. Det är jätte roligt när ni kommenterar och tipsar om vad vi ska skriva om.
Jag skulle skrivit denna recensionen för flera dagar sedan men jag har inte hunnit och den lediga tid jag haft har jag velat lägga på att läsa Fatta eld! Det kommer en kort recension om den imorgon.

//Elin som skrivit handlingen och Klara som skrivit resten.

9 kommentarer:

  1. Hihi, där kom det efterlängtade inlägget :D /Nelly

    SvaraRadera
  2. jag ÄLSKAR boken<3<3<3 ja har läst den minst 20 ggr nu å ja hatar att läsa

    SvaraRadera
  3. kan någon ge mig 3 bra citat???? om dennna boken??=?

    SvaraRadera
  4. BÄSTA BOKEN EVER! Har läst den åtminstone 6 gånger sen jag upptäckte boken. Den innehåller humor, drama, mycket kärlek, hat,heartbreak, spänning... ABSOLUT min favoritbok! Man blir så fast i boken så att man inte bara kan sluta läsa..! ÄLSKAR ÄLSKAR ÄLSKAR ÄLSKAR ÄLSKARRR BOKEN! <3 Det enda dåliga är att den tar slut! /Ida

    SvaraRadera
  5. bästa boken helt seriöst och det kommer från en som läst många böcker!
    den va så bra att jag björja gråta, så fängslande och grym bok!
    jag ville verkligen inte att den skulle ta slut så jag läste om den om och om igen..
    men jag vill verkligen som min öönskan är att få se den som film!!
    // evelina

    SvaraRadera
  6. Hoppas det är okej att jag kopierar skiten ? ;)

    SvaraRadera
  7. Hej! Det är världens bästa bok! :)

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag tycker samma sak som evelina! Ni borde göra en film av den!!!! Och nu menar jag FILM, asså med riktiga människor. Inte tecknad eller nåt liknande!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  9. Bra bok, jag har läst den 3 gånger

    SvaraRadera