söndag 7 juni 2009

Ingen sommar utan Bridget, Tibby, Lena och Carmen



De fyra systrar i jeans böckerna om läses av mig varje sommar. Det finns ingen bättre start på sommaren än att gråta, skratta, le, fnissa, ta sig för ögonen och inte våga läsa vidare och sitta fastklistrad till sista sidan.
Sysrara i jenas ÄR sommaren för mig.
i bok 1: Fyra bästa vänner, som för första gången i sina liv ska skiljas åt över sommaren.
Lena ska till sin farmor, där hon dras in i en invecklad kärlekshistoria med Kostos. Carmen ska till sin pappa, helt ovetande om att han har skaffat sig en ny tjej med två barn och att de dessutom ska gifta sig. Bridget ska till ett fotbollsläger där hon möter fotbollsläraren Erik som hon snabbt försöker få på fall. Och Tibby ska bara vara hemma, och jobba i en tråkig affär hela dagarna, och på kvällarna lyssna på sina syskons skrik och mammas klagande.
Men hon träffar Bailey, en tretton årig tjej som hon inleder en djup vänskap med. Men Bailey har cancer ...
Det ända som håller ihop tjejerna när problem och känslor tynger dom som mest är ett par
jeans.


Flera utav mina kompisar (som inte har särskilt stort tålamod när det gäller böcker) tycker att systrar i jeans är superdåliga böcker. Men de har bara läst några sidor av prologen.
JAG tycker att det är helt grymma böcker, en sommar utan systrar i jeans är ingen sommar.
Jag gråter och jag skrattar.
Carmen, Tibby, Lena och Bridget är mina systrar <3
P.S. filmen systrar i jeans är urkass. ! hur kan man göra en så dålig film av en så grym bok!!! ???