torsdag 7 maj 2009

Om kina, Ping och Drakar.


Det var ett långt tag sedan jag läste de två första böckerna i trilogin om Ping. Tre år sedan faktiskt. Men varje gång jag tittar på dem i min bokhylla blir jag glad och börjar drömma mig in i Pings värld bland drakar, galna kejsare, gryma drakjägare och fattiga bondfamiljer. Börjar drömma mig in i ett kina som existerade för tusentals år sedan. Med lite ingridienser av fantasi såklart.
De första två böckerna skrevs av Carole Wilkinson 2003 och 2005. Den sista boken Drakmåne skrevs däremot år 2007. Inte så jätte nya, jag vet. Men det är grymt bra läsning för er i åldern 10-13. Även yngre och större.


Handling: Slavflickan Ping räddar en dag livet på en drake och tillsammans flyr de från deras härskare. På flykt undan den grymma drakjägaren ger sig Ping och draken Dansi ut på en farofylld resa genom kina bärandes på en mystisk sten som till varje pris måste vaktas. På deras resa möter de Kinas kejsare som törstar efter evigt liv och flertal konstiga och hänsynslösa människor som vill få tag på stenen.

Ping och Dansis resa är ett farofyllt äventyr som gång på gång överraskar dig!


Andra bra böcker om drakar:

- Eragon, Den äldste & Brisingr av Christopher Paolini

- Drakryttaren av Cornelia Funke

: Drakryttaren. Purpurdraken. Drakmåne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar