tisdag 31 december 2013

Årssummering del 2


Årssummering del 2

Årets bästa bok på svenska 
Elin:  Det kanske beror på att jag har boken i så färskt minne men Lex Bok av Sara Kadefors känns så otroligt klockren. Svensk ungdomslitteratur när den är som bäst! 
Hanna: Upptäcker nu hur få böcker jag läst av svenska författare under 2013. Men en stor favorit har varit  Alltings början av Karolina Ramqvist. Rekommenderas till alla!

Årets bästa översatta bok 
Elin: Jag läste om Francesca av Melina Matchetta på svenska och den visade sig vara minst lika bra som originalet! 
Hanna: The Perks of Being a Wallflower fick en väldigt fin svensk översättning av Xpublishing där det kändes
som att de verkligen lyckades bevara Charlies röst och fick allt att låta lika trovärdigt som i den engelska versionen. 

Årets bästa debut 
Elin: Ge mig Arsenik av Klara Krantz är helt klart årets bästa debut. En berättelse som är oerhört vackert berättad och förvånansvärt underhållande.
Hanna: Elizabeth Weins Kodnamn Verity , som jag tror var hennes debut, är en jättebra bok om hur det var för kvinnorna som stred under andra världskriget. 

Årets bästa bok på engelska 
Elin: Sarah Dessens nya roman The Moon and More skiljde sig kanske från hennes tidigare böcker. Men det är fortfarande lika mycket en Dessen roman, mysig, intressant och perfekt sommarläsning. Förgyllde helt klart min sommar! 
Hanna: Precis som alla andra blev jag otroligt berörd av The Fault in Our Stars. Även om den inte gavs ut 2013, läste jag den i år och när jag tänker tillbaka på läsåret är det en av böckerna som varit svårast att lägga ifrån sig. 

 Årets bästa tv-serie
Elin: Har inte tittat på någon ny serie i år. Istället har jag spenderat alldeles för många timmar framför Twin Peaks.
Hanna: Jag kan verkligen inte säga något annat än Mad Men säsong 6 som jag sett klart på bara ett par dagar nu under jullovet. Det finns ingen bättre serie än den. Men en annan serie som kom 2013 som var överraskande bra var Orange Is the New Black, en Netflixproduktion som utspelar sig i ett fängelse för kvinnliga brottslingar. 

Årets bästa film 
Elin: Cloud Atlas är storfilmen som tilltalade en liten målgrupp. När det inte bara handlar om ett livsöde utan mer än sex stycken som alla binds samman över årtusenden kan jag helt enkelt inte hålla mig borta. Jag älskade den och såg om den lite för många gånger, storslaget! 
Hanna: Monica Zetterlund-filmen var fantastisk och hade allt en bra film ska ha; fin estetik, vackra miljöer, bra skådespeleri, och passande musik. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar