lördag 28 december 2013

Lex Bok

Med en Augustprisnominering och ändlöst med hyllningar under hösten visste jag att Lex bok skulle vara bra. Men det jag möttes av i boken hade jag aldrig kunnat gissa mig till i förväg. Berättelsen om Lex är så mycket mer än en tjej som startar en blogg. Lex är en smart tjej som går sista året på gymnasiet. Hon är en outsider som bojkottar systemet med betygshets och allt vad det innebär. Istället för att få bra betyg använder hon sin intelligens till att fantisera ihop dåliga actionhistorier och spela ut sin mammas nya kille. 

Den nya killen heter Bruno, är en misslyckad ungdomsförfattare som nästan flyttar in direkt hos Lex och hennes mamma. Lex plan för att få sin mamma att dumpa honom är så smart, listig och elak som man läser med en skadeglad förtjusning. Jag har nästan aldrig mött en karaktär som Lex, som är så rolig, kvicktänkt och smart. Precis som titeln säger är Lex boken, den saknar helt tråkiga partier, för allt som händer blir så fruktansvärt roligt utifrån hennes perspektiv. En sträckläsare rakt igenom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar