tisdag 2 juli 2013

Imaginary girls

Imaginary Girls är en berättelse om systrarna Ruby och Chloe. Ruby är storasystern som alla älskar och som Chloe alltid sett upp till. En natt nere vid reservoaren hittar Chloe sin vän, London, död i en båt. Efter händelsen lämnar hon staden och sin syster bakom sig. När hon kommer tillbaka är allt som vanligt igen, precis som det var innan. London lever och ingen har någonsin märkt att hon varit död. Hur har hon lyckats återuppstå från de döda? Chloe förstår snart att hennes syster haft ett finger med i spelet och att Ruby har mer hemligheter än hon någonsin kunnat ana.

Det här är minst sagt en magisk berättelse. Ett starkt systerskap, en magisk reservoar och en stad där allting kan hända. Det är vackert skrivet men oerhört frustrerande. Jag ville ha svar men istället fick jag gissa mig till stora delar av historien. Jag hade också svårt för huvudpersonen Chloe, som var så passiv, inte sökte efter svar och hela tiden skulle beskriva hur fantastisk hennes syster var. Ändå kan jag inte förneka att det är en spännande bok. Magiskt, surrealistiskt och nästan omöjlig att sluta läsa. .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar