måndag 8 mars 2010

Var Vem är Alaska?

Var är Alaska? När jag började läsa funderade jag inte särskilt mycket över titelns innebörd. Jag vet ju var Alaska ligger. Först antog jag att man menade Alaska platsen, men sedan förstod jag att titeln syftade på personen Alaska.
Och vem är hon? Alaska är en av de första Miles lär känna på hans nya internatskola. Miles valde själv att börja på internatskolan Culver Creek i Alabama för att hitta ett Stort Kanske. Som Francois Rabelais sista ord i livet var, "Jag går att söka ett Stort Kanske." Miles samlar nämligen på kända personers sista ord. På internatskolan hoppas han på att finna en förändring i sitt liv, något nytt och något spännande. Han lär känna sin rumskamrat Översten och tjejen Alaska Young som i hans ögon är det snyggaste, smartaste och roligaste tjej han någonsin träffat. De hittar på hyss mot skolans snobbar som de hatar och röker nere vid sjön.
Boken är uppdelad i före och efter. I slutet på delen före började de sakta gå upp för mig vad som var den stora vändpunkten i berättelsen. Då blev det inte roligt att läsa, då blev det jobbigt att ta sig igenom varenda ord för man ville stoppa tiden. Men samtidigt ville jag ju läsa ut boken! Ni känner nog igen det.
När det slutligen stod efteråt med stora bokstäver hade jag nästan fått slut på tårar. Efteråt påminner mig väldigt mycket om verkligheten. När du inte sett en person på länge börjar du långsamt glömma, ansiktsdrag suddas ut, vissa händelser, röstens toner och så vidare. Det var precis så det var här. Man började glömma när delar gick ut ur bilden. På det sättet kändes det kusligt verkligt, som om man verkligen förlorat någon. Annars tyckte jag hade personerna i boken var ett härligt gäng som man verkligen lärde känna. Både de dåliga och bra sidorna om karaktärerna framkom tydligt och det gjorde dom väldigt personliga och man fäste sig vid dem.
Jag tror att det bara är Var är Alaska som blivit översatt till svenska av hans böcker. Men vad jag har förstått så är han en väldigt populär ungdomsförfattare i USA. Med tanke på att Var är Alaska? var så bra så tänker jag definitivt läsa mer av honom, om jag så måste slåss mot det engelska språket. Vilket jag kommer få göra.

Psst! Boken kommer i pocket i slutet på mars. Missa inte!

Andra böcker av John Green:
Will Grayson, Will Grayson (tillsammans med David Levithan)
Let it snow: Three Holiday Romances (tillsammans med Maureen Johnson & Lauren Myracle)

1 kommentar:

  1. Ni har väl inte missat att John Green har en YouTube-kanal med sin bror, Vlogbrothers? De har skapat ett helt community online som heter Nerdfighteria, och inte sällan pratar John om sina böcker och sitt skrivande. Han är lika fantastisk som person som han är författare.
    Länk: http://www.youtube.com/user/vlogbrothers?feature=g-u-u

    Själv har jag bara läst Var är Alaska och The Fault in Our Stars, där jag föredrog den senare. Något av det bästa jag någonsin läst, och det säger inte lite. Satt på ett flygplan och grät ögonen ur mig över den boken :P

    SvaraRadera