lördag 29 augusti 2009

Vampyrer på High School


ja.. vad ska jag säga...
Vampyrens Märke var helt okej. En riktigt underhållande bok, något som jag inte hade väntat mig. Efter Twilight böckerna har jag känt mig ganska skeptisk till tonårs vampyr böcker eftersom det har känts som att alla tar efter Twilight.
Och kanske var det Twilight som fick den lilla vampyr trenden att bli riktigt het.
Twilight håller såklart stenhårt i tronen och Vampyrens märke kommer aldrig komma upp i samma nivå. Men samtidigt förvånades jag över att den var riktigt underhållande. Okej, den var inte särskilt bra skriven, språket var ganska dåligt och jag tror inte att det är översättarens fel utan snarare författarnas Ibland kunde den även vara ganska töntig men vem bryr sig.
Vampyrens märke är första delen i serien Nattens hus och är super populär i England där den säljs över allt.
Zoey flyttar till Nattens hus när hon blir märkt som vampyr. I Nattens hus får hon gå på lektioner i vampyrsamhällskunskap, fäktning, drama och ritning Allt för att hålla de blivande vampyreleverna friska och starka så att de kan genomgå förvandligen till vampyr.
Men på skolan finns det en klubb, nattens döttrar, som styrs av den elake och ondskefulle ledaren Afrodite. Zoey blir bjuden på deras möte där hon chockas över Afrodites ondska. Zoey har alltid förståt att hon är speciell men snart förstår hon också att hon har krafter långt utöver de vanliga. Hon förstår att gudinnan Nyx gett henne ett uppdrag att få ner Afrodite från tronen något som kräver mer än bara ovanliga krafter...
Underhållande, ibland töntig, men ändå rolig att läsa. Vampyrens märke är första delen, andra delen heter Sveket och tredje delen (med okänt namn) utkommer 2010.

3 kommentarer:

  1. De här böckerna är obegripligt bra. På engelska. På svenska håller inte översättningen riktigt måttet och böckerna blir lite töntiga. Jag har läst 5 delar nu, och det är riktigt riktigt spännande! Fin blogg ni har förresten. Kolla gärna in vår. :)

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga att jag håller med maria. Böckerna är bättre på engelska, men jag tycker inte heller där att den första boken är riktigt bra, men som du sa så var den helt ok. Jag tycker däremot att den andra boken och framåt är mycket bra och kommer faktiskt upp i en twilight-nivå. Har du läst vampire academy-böckerna? De är också riktigt bra även och också där är ettan ganska seg, men du kommer in i det i 2:an sådär och kan sedan inte lägga böckerna ifrån dig! :) Kram :D

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att House of Night verkligen är bra. Har läst alla och älskar dem. Men jag kan tycka att under "Bränd" t.ex. så blir det lite tråkigt när det handlar om Stevie Rae, men jag fortsatt läsa för jag visste att det skulle bli bättre sen. Som Josefin sa så tycker jag också att Vampire Academy är bra. Jag var helt hypnotiserad av den och kunde inte sluta läsa. Men tyvärr var jag lite besviken på den i slutet av sista boken: "Sista offret" där slutet, tyckte jag, slutade dåligt och det lämnade mig med en tom känsla i magen, men som tur är så tröstade jag mig själv med att läsa alla dem andra fantastiska böcker som finns därute i världen!:)

    SvaraRadera